Tablica słownikowa

Z Mazovia

Tablica lub tabela słownikowa (w uproszczeniu: słownik) służy do definiowania nazw danych w sposób globalny, jednocześnie w całym systemie teleinformatycznym.

Technika tabel słownikowych pozwala zarządzać, to znaczy porządkować lub zmieniać nazwy istniejących w systemie bytów a także, w łatwy sposób, tworzyć kolejne ich nazwy. Uporządkowanie danych o charakterze słownikowym ułatwia także utrzymanie porządku w nazewnictwie, gdy takie nazwy są wielokrotnie wykorzystywane w systemie. Przykładem takiego problemu może być słownik przedmiotów.

Przykładem jest słownik tytułów osób używanych w systemie:

  • licencjat
  • inżynier
  • magister
  • doktor

Tabela może być wzbogacana o kolejne tytuły (nazwy) bez praktycznych ograniczeń, według potrzeb pojawiających się w przyszłości, bez ingerowania w kod oprogramowania.

Kolejną cechą danych słownikowych jest możliwość powiązania z nimi dodatkowych cech, na przykład skrótów:

  • licencjat - lic.
  • inżynier - inż.
  • magister - mgr

Zestaw danej nazwy słownikowej może być także dowolnie rozbudowywany w przyszłości, jednak wymaga to zmian w kodzie oprogramowania.

Przykładem rozbudowanej tabeli słownikowej jest na przykład słownik sal zajęciowych, które mają takie cechy jak:

  • Budynek
  • Poziom
  • Numer
  • Symbol
  • Nazwa
  • Liczba miejsc
  • Typ sali
  • Status sali

Istotną cechą takiego rozwiązania jest to, że zmiana istniejącej nazwy lub jej cechy powoduje automatyczną zmianę tej nazwy we wszystkich miejscach w systemie.

Z jednej strony jest to bardzo wygodne rozwiązanie, bo na przykład błąd w nazwie poprawiamy tylko raz w tabeli słownikowej i ta poprawka jest uwzględniona w całym systemie. Jednak z drugiej strony może to prowadzić do niekontrolowanych zmian. Dzieje się tak w przypadku niewłaściwego użycia nazwy systemowej. Dlatego edycja nazw słownikowych musi być wykonywana z rozmysłem i po analizie skutków.

Wyjaśnienie takiego przypadku będzie łatwe na przykładzie tablicy słownikowej przedmiotów.