Tablica słownikowa
Tablica lub tabela słownikowa (w uproszczeniu: słownik) służy do definiowania nazw danych w sposób globalny, jednocześnie w całym systemie teleinformatycznym.
Technika tabel słownikowych pozwala zarządzać, to znaczy porządkować lub zmieniać nazwy istniejących w systemie bytów a także, w łatwy sposób, tworzyć kolejne ich nazwy. Uporządkowanie danych o charakterze słownikowym ułatwia także utrzymanie porządku w nazewnictwie, gdy takie nazwy są wielokrotnie wykorzystywane w systemie. Przykładem takiego problemu może być słownik przedmiotów.
Przykładem jest słownik tytułów osób używanych w systemie:
- licencjat
- inżynier
- magister
- doktor
Tabela może być wzbogacana o kolejne tytuły (nazwy) bez praktycznych ograniczeń, według potrzeb pojawiających się w przyszłości, bez ingerowania w kod oprogramowania.
Kolejną cechą danych słownikowych jest możliwość powiązania z nimi dodatkowych cech, na przykład skrótów:
- licencjat - lic.
- inżynier - inż.
- magister - mgr
Zestaw danej nazwy słownikowej może być także dowolnie rozbudowywany w przyszłości, jednak wymaga to zmian w kodzie oprogramowania.
Przykładem rozbudowanej tabeli słownikowej jest na przykład słownik sal zajęciowych, które mają takie cechy jak:
- Budynek
- Poziom
- Numer
- Symbol
- Nazwa
- Liczba miejsc
- Typ sali
- Status sali
Istotną cechą takiego rozwiązania jest to, że zmiana istniejącej nazwy lub jej cechy powoduje automatyczną zmianę tej nazwy we wszystkich miejscach w systemie.
Z jednej strony jest to bardzo wygodne rozwiązanie, bo na przykład błąd w nazwie poprawiamy tylko raz w tabeli słownikowej i ta poprawka jest uwzględniona w całym systemie. Jednak z drugiej strony może to prowadzić do niekontrolowanych zmian. Dzieje się tak w przypadku niewłaściwego użycia nazwy systemowej. Dlatego edycja nazw słownikowych musi być wykonywana z rozmysłem i po analizie skutków.
Wyjaśnienie takiego przypadku będzie łatwe na przykładzie tablicy słownikowej przedmiotów.