Różnice programowe

Z Mazovia

Podstawa prawna[edytuj | | edytuj źródło]

Różnica programowa[edytuj | | edytuj źródło]

Studenci realizują obowiązki dydaktyczne etapowo, przypisane im na dany etap w programie studiów. Z różnych powodów, opisanych dalej jako przypadki użycia, może powstać obowiązek dydaktyczny studenta z innego niż bieżący etapu.

Mechanizm dodania do obowiązku edukacyjnego studenta przedmiotu i form jego realizacji niezależnie od realizowanego etapu programu pozwala zarządzać różnicami programowymi.

Przypadki użycia[edytuj | | edytuj źródło]

  1. Wznowienie studiów – gdy student zaczął studia na analogicznym programie, na którym wznawia studia, ale występują różnice programowe.
  2. Powtarzanie przedmiotów – gdy student realizuje etap programu, ale ma obowiązek powtórnie zrealizować przedmiot z wcześniejszego etapu.
  3. Uzupełnienie programu - gdy student realizuje etap programu, ale ma obowiązek zrealizować przedmiot z wcześniejszego etapu jako różnicę programową.
  4. Rozszerzenie (awansowanie) programu - gdy student realizuje etap programu, ale ma obowiązek zrealizować przedmiot z późniejszego etapu jako różnicę programową lub jako fakultatywne zajęcia.
  5. Przeniesienie na inny program - gdy student jest przenoszony na program ale ma osiągnięcia na innym programie opisanym w systemie e.mazovia.
  6. Przeniesienie z innej uczelni - gdy student jest zapisywany na program na wyższym niż etapie ale osiągnięcia z innej uczelni nie istnieją w systemie e.mazovia i trzeba je ręcznie uzupełnić.

Zastosowanie mechanizmu różnic programowych[edytuj | | edytuj źródło]

Realizacja poza bieżącym etapem[edytuj | | edytuj źródło]

Generalnie mechanizm różnic pozwala na przydzielenie zajęć grupie studenckiej (zajęciowej) z formy zajęcia przewidzianej w programie studiów w innym etapie niż bieżący.

Może to mieć dwa zastosowania:

  1. Indywidualne odstępstwa od programu studiów w celu powtarzania, uzupełnienia, zaawansowania lub rozszerzenia zajęć.
  2. Incydentalna zmiana realizacji zajęcia w innym niż przewiduje program studiów etapie – na przykład z powodu absencji nauczyciela akademickiego.

Zarządzanie realizacją programu[edytuj | | edytuj źródło]

Różnice programowe pozwalają zarządzać realizacją programu w sposób zindywidualizowany. Grupa studentów realizuje ten sam program, natomiast każdy student może realizować go w różnym czasie.

Konieczny jest mechanizm indywidualnej kontroli każdego studenta informujący o stanie realizacji programu studiów – na przykład mający dwa parametry – wykonanie przedmiotów obowiązkowych oraz sumę osiągniętych ETCS.

Opis realizacji programu[edytuj | | edytuj źródło]

Zrealizowany program studiów powinien być opisany w syntetycznej oraz szczegółowej formie.

Forma syntetyczna zawiera wykaz zrealizowanych przedmiotów, otrzymane oceny, średnią oceny ze studiów, zdobyte ETCS.

Forma szczegółowa dodatkowo zawiera informacje o przedmiotach formach o wymiarze zajęć i ma postać Suplementu do dyplomu.

Osiągnięcia zdobyte poza uczelnią[edytuj | | edytuj źródło]

Do rozważenia jest zakres danych o osiągnięciach studenta zdobytych poza uczelnią, wprowadzanych ręcznie do systemu, a następnie prezentowanych z opisie przebiegu studiów.

Konieczny będzie mechanizm uznania efektów kształcenia z innej uczelni, czyli uznania danego przedmiotu (chyba nie wchodzimy w niuanse form zajęć) za zaliczony.

Kursywa – tak oznaczyłem dyskusję

Zaliczanie efektów kształcenia – nie wiem dokładnie jak to się robi. Prawdopodobnie na planie studiów dziekan zaznacza przedmioty jako uznane oraz przedmioty do wykonania.

Różnica programowa to te przedmioty, które w programie, do którego dołącza student, zostały wykonane na wcześniejszych etapach niż student kontynuuje studia – musi je niejako nadgonić. Nie mamy obecnie mechanizmu uznawania przedmiotów za „zaliczone” – trzeba będzie to dorobić.

Indywidualizacja programu studiów[edytuj | | edytuj źródło]

Do rozważenia jest sprawa, jak pokazać różnice pomiędzy odpowiednim planem studiów a dokonaniem studenta. Można tworzyć indywidualne plany studiów – dla każdego studenta, który ma jakąś różnicę w stosunku do planu modelowego. Można też mieć jeden plan modelowy (realizowany program – oczywiście student może być przenoszony pomiędzy programami – czyli będzie uczestniczył w kilku planach modelowych) a pokazywać różnice pomiędzy modelem a rzeczywistym wykonaniem.

Dyskusja[edytuj | | edytuj źródło]

Różnica pomiędzy modelem (modelami) będzie indywidualnym planem studiów. Gdy różnica wyniesie 0 (zero) plan będzie wykonany. Jeśli student realizował kilka planów – to suma obowiązków dydaktycznych wynikających z tych planów jest określana przez dziekana. Z tego wynika, że musi być jakieś narzędzie oznaczania (z adnotacją o decyzji dziekana) który przedmiot z danego planu:

·       należy do obowiązków studenta

·       nie należy do obowiązków studenta

·       który przedmiot obowiązujący został uznany jako efekt kształcenia na innej uczelni

·       który przedmiot został uznany jako efekt kształcenia na naszej uczelni (np. z innego programu) Do przedmiotów będących wykazem obowiązków studenta (każdy ma taki wykaz, tyle, że regularny student ma wykaz równy z planem studiów) konieczne będzie dopisywanie dodatkowych danych:

·       Opis o decyzji dziekana (warto zrobić to masowo, a nie każdy przedmiot z osobna) – tekst, podanie

·       Opis treści decyzji (tekst) mówiący o szczegółach uznania efektów (jeśli będą)

·       Dane o przedmiocie stanowiącym podstawę uznania (to on będzie się pojawiał na suplemencie)

·       i. Nazwa, ETCS, wykładowca, stopień – i co tam jeszcze jest. Proponuję zrobić to rozwiązanie najprościej jak się da a potem dodawać niezbędne funkcje. MS