Odzyskiwanie dostępu użytkownika do systemu
Wstęp[edytuj | | edytuj źródło]
Użytkownik w systemie e.Mazovia jest identyfikowany przez PESEL lub PARSEL. Jeżeli użytkownik istnieje w systemie, nie można utworzyć drugiego użytkownika o tych samych danych. Wyjaśnienie >>>
Jeżeli użytkownik nie zna loginu i hasła, może samodzielnie odzyskać dostęp, poprzez podanie adresu e-mail przypisanego do swojego konta.
W przypadku, gdy użytkownik:
1. nie zna adresu-email
2. nie ma dostępu do skrzynki pocztowej
3. nie istnieje adres email w danych użytkownika
4. Istniejący adres jest błędny,
nie ma możliwości odzyskania samodzielnego hasła.
Przyczyny błędów adresu e-mail[edytuj | | edytuj źródło]
Użytkownicy importowani z systemu APR, szczególnie absolwenci i studenci skreśleni z wcześniejszych roczników uczelni, mają nieaktualne adresy e-mail lub ich w ogóle nie mają. Wcześniej nie istniał obowiązek posiadania skrzynki pocztowej.
Studenci mieli tworzone skrzynki pocztowe w systemie uczelnianym, a później w o365, jednak wieli z nich nigdy nie korzystało z tej poczty.
Część użytkowników miała konta tworzone ręcznie przez pracownika administracyjnego i zdarzały się błędy w adresach e-mail. Błędy były naprawiane na bieżąco, ale nie można wykluczyć ich w pełni.
Procedura odzyskania dostępu[edytuj | | edytuj źródło]
Metody działania[edytuj | | edytuj źródło]
W wyjątkowych przypadkach jest możliwe ustanowienie przez administratora systemu loginu i hasła i przekazanie go w sposób bezpieczny użytkownikowi.
Jednak właściwą metodą odzyskania dostępu do systemu jest samodzielne zresetowanie hasła przez użytkownika. Zapobiega to dwóm problemem:
1. Przejęcia hasła i odpowiedzialności za jego przesyłanie - Hasło zna tylko użytkownik
2. Weryfikacji adresu e-mail - jeżeli jest błędny, procedura się nie powiedzie, jeżeli jest właściwy, system go potwierdzi.
Zastosowanie tej procedury wymaga wpisania do systemu właściwego adresu e-mail. Wtedy użytkownik może sam zresetować hasło.
Wniosek o zmianę
Podstawa do zmiany jest wniosek użytkownika o odzyskanie dostępu. Wniosek może być pisemny lub ustny. Decyduje o tym pracownik administracyjny, ponieważ to ponosi odpowiedzialność za udzielenie dostępu do systemu.
Podstawa zmiany musi być odnotowana w profilu użytkownika w sposób niepowodujący wątpliwości - zapis pozostaje widoczny dla użytkownika.
Weryfikacja wniosku[edytuj | | edytuj źródło]
Obowiązkiem pracownika administracyjnego jest zweryfikowanie poprawności wniosku oraz tożsamości osoby składającej wniosek. Za wystarczające uznaje się przekazanie przez użytkownika co najmniej poprawnych 4 danych, w tym:
Statusu użytkownika (absolwent, student, skreślony)
Imię, imiona
Nazwisko
Oraz jedno z danych:
1. PESEL
2. Data urodzenia
3. Numer albumu
4. Numer telefonu (jeśli istnieje w systemie)
Jedynie PESEL daje 100% gwarancji tożsamości, rozmowa telefoniczna z kandydatem także może potwierdzić prawidłowość danych poprzez podanie szczegółów o danych osobowych i historii użytkownika.
Zmiana danych[edytuj | | edytuj źródło]
Pracownik administracyjny zmienia adres e-mail w profilu użytkownika na wnioskowany a następnie wysyła poprzez system komunikat z instrukcją postępowania.
Należy telefonicznie potwierdzić, czy operacja zakończyła się powodzeniem. Ma to na celu pomoc użytkownikowi oraz budowanie relacji z uczelnią.
Treść wysyłanego komunikatu.