Dostęp użytkownika
Strona internetowa e.mazovia.edu.pl pozwala zarejestrowanym i zalogowanym użytkownikom na dostęp do systemu teleinformatycznego Collegium Mazovia. System występuje pod nazwą własną e.Mazovia
Publikujemy w e.Mazovii podstawowe informacje i instrukcje związane z korzystaniem z systemu na stronie internetowej Uczelni (www.mazovia.edu.pl) oraz w systemie pomocy portalu e.Mazovia. W tym artykule wyjaśniamy nastepujące zagadnienia:
- System pomocy
- Procedura logowania
- Rejestracja użytkownika
- Ochrona danych osobowych
System pomocy[edytuj | | edytuj źródło]
Jeśli istnieje co najmniej jeden artykuł dotyczący Modułu, w którym odwiedzający stronę www się znajduje, widoczna jest w prawym górnym roku ekranu ikona pomocy w postaci znaku zapytania.
Naciskając ten przycisk możemy rozwinąć listę dostępnych artykułów pomocy, na przykład, gdy istnieje tylko jeden artykuł dotyczący danego Modułu, wygląda to jak na poniższej ilustracji. Należy wybrać artykuł z tej listy wskażnikiem (np. myszką na komputerze, palcem na smartfonie). Nawet jeden artykuł tworzy listę artykułów, tylko bardzo krótką.
Jeśli po naciśnięciu na wybrany z listy artykuł ujrzymy w przeglądarce puste okno, to znaczy że system działa, jednak administrator zapomniał zamieścić tekst. Jeśli nie zapomniał, to pokaże nam się treść pomocy do wybranego Modułu:
Użytkownik, który czyta ninijeszy tekst, z pewnością nie wygada dlaszych instrukcji na temat systemu pomocy.
Procedura logowania[edytuj | | edytuj źródło]
Logowanie jest procesem uwierzytelniania osoby obsługującej przeglądarkę w procesie dostępu do danych w systemie e.Mazovia. System rozpoznaje użytkownika i udziela mu dostępu do jego danych na podstawie loginu i hasła użytkownika.
Oznacza to, że każda osoba, która poda login i hasło użytkownika będzie rozpoznana przez sysytem jako użytkownik. Z tego względu w interesie użytkownika jest:
- zachowanie w tajemnicy danych dostępowych
- utworzenie hasła o właściwej odporności na odgadnnięcie i złamanie.
Administrator systemu nie zna hasła (jest ono przechowywane w systemie w postaci zaszyfrowanej). W przypadku utraty (zapomnienia) użytkownik może utworzyć nowe hasło za pomocą specjalnej instrukcji wysyłanej na adres poczty elektronicznej użytkownika. Zaleca się, aby ten adres e-mail był dostępny wyłącznie dla użytkownika. Istnieje potencjalne niebezpieczenstwo, że osoba postronna mająca dostęp do skrzynki pocztowej użytkownika, przejmie jego konto. Nie będzie to przejęcie "na własność", mamy odpowiednie procedury zabezpieczające, ale ktoś podający się za użytkownika uzyska dostęp do danych osobowych a nawet może podjąć szereg niewłaściwych czynności w imieniu użytkownika.
Podkreślamy, że użytkownik jest odpowiedzialny za swoje konto i jego ochronę przez dostępem osób niepowołanych.
Drobne pomyłki użytkownika utrudniają logowanie się do e.Mazovia. Istnieje zaledwie kilka powszechnie występujących przyczyn, przez które prosta czynność może sprawiać kłopoty. Wyjaśniamy, jak zalogować się poprawnie.
Pierwszym krokiem do prawidłowego zalogowania jest podanie poprawnego identyfikatora użytkownika, tak zwanego loginu. Użytkownicy bardzo często podają w tym miejscu adres pocztowy, numer albumu lub identyfikator z innego systemu (APR, O365). Login użytkownika jest podawany w instrukcji odzyskiwania hasła (... z prośbą o zmianę hasła dla użytkownika: tojestlogin).
Wpisanie loginu najlepiej wykonać za pomocą klawiatury, ponieważ stosowanie funkcji kopiowania z innego programu komputerowego sprawia, że do loginu dopisują się niewidoczne znaki, takie jak spacje, formatowanie, itp). Login ze spacją na końcu i taki sam login bez spacji dla człowieka wygląda identycznie, jednak komputer rozpoznaje je jako dwa różne loginy.
Więcej o typowych problemach logowania znajdziecie Państwo w systemie pomocy, dostępnym pod ikoną "?" obok przycisku "Zaloguj się" w prawym górnym rogu ekranu.